دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

مواد پر کردنی کامپوزیت رزین

ماده کامپوزیت نوعی رزین صناعی است که با تکنیک بسیار حساس به دندان می چسبد. کامپوزیت رزین ماده همرنگ دندان است که داخل رزین آن ترکیباتی که پر کننده یا  فیلر نام دارند، اضافه می شود تا خواص فیزیکی و مکانیکی و رنگ ماده را بهبود ببخشد. تکنولوژی در مورد مواد کامپوزیتی هر سال در حال بهتر شدن است و همچنین موادی که به عنوان چسب در زیر کامپوزیت ها استفاده می شوند، هر ساله تفاوت می کنند و کارخانه ها موادی جدید با شرایط جدید می سازند‌. همان طور که گفتم ترمیم دندان با آمالگام خیلی ساده تر و راحت تر از ترمیم به روش کامپوزیت است و یک دندان پزشک آماتور اگر هنگام ترمیم دندان کمی دچار اشکال شود. باعث می شود ترمیم با افت شدید همراه شود.

نحوه پر کردن دندان با کامپوزیت

نحوه پر کردن دندان با کامپوزیت به این شکل است که دندان پزشک ابتدا پوسیدگی ها را کاملا می تراشد و پاک می کند و سپس حفره مورد نظر را با اسیدی مخصوص آماده می کند.

در جریان کار از این مرحله به بعد هیچ نوع بزاق دهان، رطوبت یا خون لثه ای نباید به منطقه اسید خورده برسد. در غیر این صورت هدف اصلی که به وجود آوردن چسبندگی است، از بین می رود. هر چقدر حفره دهانی خشک تر باشد کیفیت و چسبندگی کامپوزیت مطلوب تر می شود.

همان طور که گفتم پس از ایزوله کردن دندان از بزاق و خون و رطوبت، دندان پزشک دندان را خشک می کند و مواد چسبنده و کامپوزیت را به صورت لایه به لایه در محل قرار می دهد. دندان پزشک تان این خمیر را باید دقیقا همرنگ دندان تان درست کند تا ۲ رنگی به وجود نیاید. هر بار که دندان پزشک لایه ای از کامپوزیت را با چسب بر روی حفره می چسباند، بلافاصله با تاباندن نور آبی آنها را سفت و سخت می کند.

زمان لازم برای پر کردن با کامپوزیت نسبت به آمالگام زیادتر و وقت گیر است. برخلاف آمالگام که خمیر بعد از گذاشته شدن در حفره چند ساعتی طول می کشد که سفت و سخت بشود، از مزیت استفاده از کامپوزیت آن است که بعد از ترمیم می توانید خوردن و نوشیدن را شروع کنید.

اگر شما بهداشت دهان تان را به خوبی رعایت کنید، عمر و ماندگاری کامپوزیت ها زیادتر می شود.

آمالگام و کامپوزیت برای کدام دندان؟

آمالگام یا مواد فلزی به دلیل آنکه رنگ خوبی ندارند و اینکه بعد از مدتی اصلاح فلزی وارد نسج دندانی می شوند و باعث تغییر رنگ دائمی در دندان می گردند، معمولا برای دندان های خلفی (عقبی) که برای جویدن غذا نیاز به مقاومت بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارتی هیچ آدم باهوشی دندان های جلویی خود را با مواد ترمیمی آمالگام که نقره ای رنگ است، پر نمی کند. همچنین در کارگذاری آمالگام(برخلاف کامپوزیت) هیچ نوع چسبی استفاده نمی شود، بنابراین وجود بزاق دهان و رطوبت در حفره، هیچ مشکلی برای آمالگام به وجود نمی آورد، پس در دندان های عقبی که نزدیک به بزاق دهان هستند، بهترین پر کردنی آمالگام است.

ولی مواد همرنگ کامپوزیتی، هم می توانند در دندان های جلویی و هم در دندان های عقبی به کار روند به دلیل اینکه مقاومت کامپوزیت ها نسبت به آمالگام ضعیف تر است، خوب است شما برای دندان های جلویی که کمتر می جوند و بیشتر در معرض دید هستند، استفاده کنید به هر حال اینکه هنگام ترمیم دندان رنگ مواد پر کردنی را شما انتخاب می کنید یا دندان پزشک تان؟ باید بگویم دندان پزشک همیشه بهترین راه را رو به روی بیمار می گذارد و در چنین مواقعی انتخاب نهایی را بر عهده خود شما می گذارد.

مزایا و معایب آمالگام و کامپوزیت:

همان طور که گفتم آمالگام ها به خاطر فلزی که در ساختارشان به کار رفته است،  استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت ها دارند، تنها عیب آنها رنگ شان است. البته یک عیب مرسوم استفاده از آمالگام آن است که دندان پزشک به خاطر آنکه بتواند یک حفره گیردار درست کند، دندان شما را زیادتر تراش می دهد. در کامپوزیت ها دندان با کمترین تراش، چسبانده می شود. البته استفاده از مواد کامپوزیتی برای کسانی که بهداشت دهان و دندان شان را رعایت نمی کنند، توصیه نمی شود.

در استفاده از مواد پر کردنی کامپوزیت همان طور که توضیح دادم، باید محل حفره، کاملا خشک باشد اگر به هنگام ترمیم، لثه شما دائما خونریزی کند و دندان پزشک تان نتواند محیط را خشک نگه دارد، نمی تواند با موفقیت عمل ترمیم دندان را به پایان برساند.

به هر حال بعد از پر کردن دندان ها با هر کدام از مواد (آمالگام یا کامپوزیتی) شما باید بهداشت دهانتان را به خوبی رعایت کنید.اگر پوسیدگی شما عمیق باشد پزشک تان با ترمیم های وسیع محل را بازسازی می کند، پس باید مراقب باشید چون بخش زیادی از نسج دندان شما از بین رفته و با کوچک ترین ضربه از بیرون  به داخل می تواند دندان شما را بشکند و خرد کند. شما با دندان ترمیم یافته تان نباید غذاهای سخت و خوراکی های سفت، بجوید همان طور که در بحث روکش ها گفته ام، اگر بخش اعظم نسج دندان شما در اثر پوسیدگی از بین رفته باشد تنها ترمیم آن با آمالگام یا کامپوزیت کار عاقلانه ای نیست و شما باید بعد از ترمیم حتما از روکش دندان استفاده کنید. روکش مانند یک قاب یا کلاهکی دور تا دور دندان شما را می پوشاند و هنگام وارد آمدن ضربه، از شکستن دندان تان جلوگیری می کند.