دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

لمینت بهتر است یا روکش؟

امروزه اصطلاح دندانپزشک زیبایی بسیار رواج پیدا کرده است. دندانپزشک زیبایی در واقع با ظاهر دندان ها و افزایش زیبایی فرد درگیر است که تاکید بر هنر دندانپزشکی بیشتر از علم دندانپزشکی دیده می شود.

استفاده از مهارت در کنار زیبایی و ظرافت بیشتر از سایر شاخه های این رشته در دندانپزشک زیبایی دیده می شود. همانطور که میدانید امروزه بهترین روش درمان دندانپزشکی، محافظه کارانه ترین آن است؛ یعنی روشی که کم ترین دستکاری را در بافت های دندان در بر داشته باشد.از همین رو باید به شما بگوییم که لمینت و روکش دندان می باشد. در واقع این دو روش کمترین تراش و کمترین آسیب ممکن را بر روی دندان به وجود می آورند.

مسلما بسیاری از شما آگاهی کاملی نسبت به لمینت و روکش دندان ندارید از این رو در نظر داریم تا در این مقاله توضیح کوتاهی در رابطه با تفاوت میان لمینت و روکش دندان خدمت شما ارائه دهیم با ما همراه باشید.

لمینت دندان

انواع لمینت دندان

لمینت سرامیکی

این لمینیت‌ها از سرامیک ساخته می‌شوند و در عین ضخامت کم نسبت به لمینیت‌های کامپوزیتی از استحکام بیشتری برخوردارند و در نتیجه ماندگاری آنها بیشتر است. همچنین این لمینیت‌ها زیباترند. روش انجام لمینت سرامیکی به این صورت است که ابتدا دندان ها را می تراشند سپس از آنها قالب میگیرند. در مرحله‌ی بعد قالب را به لابراتوار می‌فرستند. لمینیت در لابراتوار ساخته می‌شود و به مطب دندانپزشک فرستاده می‌شود. در نهایت لمینیت‌ها روی دندانها چسبانده می‌شوند.

لمینت کامپوزیتی

در این روش تراش کمتری بروی دندان داده می شود. در لمینت کامپوزیتی تنوع رنگ بیشتری وجود دارد. در لمینت کامپوزیتی دندانپزشک بدون ایجاد تراش در دندان پوششی از کامپوزیت بر روی سطح دندان قرار می گیرد. این روش سریعتر و راحتر از لمینت سرامیکی انجام می شود زیرا نیاز به قالب گیری نداشته و دریک جلسه انجام می شود. از جمله مزایای این نوع از لمینت عدم تراش مینای دندان و محافظت از دندانها می باشد . این موضوع برای دندانهایی که دارای سائیدگی یا شکستگی می باشد دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

مراحل انجام لمینت دندان

در ابتدا برای لمینت دندان نیم میلیمتر از دندان ها توسط دندانپزشک زیبایی تراشیده می شود . از دندان های مورد نظر قالب گرفته می شود و به منظور آماده سازی به لابراتور فرستاده می شود بعد از آماده شدن لمینت با استفاده از چسب های مخصوص و با دقت و مهارت بالا لمینت بروی دندان ها چسبانده می شود. لمینت ها بسیار ظریف و نازک هستند به همین علت باید با ظرافت و دقت خاصی بروی دندان ها گذاشته شوند.

مراحل روکش دندان

 ابتدا مقداری از مینای دندان را به میزان ضخامت روکش می‌تراشند.

سپس دندانهای تراشیده قالب گیری می‌شوند و با در نظر گرفتن رنگ دندانهای اطراف، قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود.

بعضی مواقع یک جلسه تست انجام می‌دهند تا فریم فلزی روی دندان قرار گیرد.

و در مرحله آخر روکش روی دندان نصب می شود.

مزایای روکش دندان

اصلاح طرح لبخند

اصلاح ایراداتی مثل تیرگی و نامرتبی دندان ها

ایجاد حداقل تراش روی دندان ها

استفاده از روکش برای ایمپلنت دندان

سهولت در بهداشت دندان روکش شده نسبت به دندان های آسیب دیده

تفاوت لمینت و روکش دندان

لمینت و روکش دندان را از ابعاد مختلف می توان مورد بررسی قرار داد. عمده ترین تفاوت لمینت و روکش دندان در تاثیر زیبایی و طبیعی بودن آن است. لمینت ها روکش های درخشان تر و زیباتری هستند اما روکش ها را تنها برای تغییر رنگ دندان ها استفاده می کنند ولی لمینت علاوه بر تغییر شکل ظاهری برای تغییر فرم دندان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روکش های دندان عمر کوتاه تری نسبت به لمینت ها دارند و این مهمترین تفاوت لمینت و روکش دندان می باشد. لمینیت ها احتمال شکستگی کمتری دارند هر چند در لمینت ها دندان نیاز به تراش بیشتری دارد. آسیب دیدگی در لمینت کمتر است و کمتر دندان در مراحل بعدی دچار پوسیدگی خواهد شد. تمام این موارد و مواردی از قبیل هزینه تفاوت های عمده برای انتخاب استفاده از روش لمینت و روکش دندان محسوب می شوند. ضمن اینکه در این موارد مساله هزینه هم مطرح است. هزینه روکش دندان ارزان تر از لمینیت دندان است. در لمینت های کامپوزیتی هنگام استفاده از مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد کمی درد و حساسیت ممکن است ایجاد شود که این موارد در روکش دندان بسیار کم اتفاق می افتد.

لمینت و روکش دندان برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که بهم ریختگی دندانی دارند و فاصله بین دندان های آنها زیاد است یا دندان های آنها در موقعیت نافرمی مثل فرو رفتگی و یا برآمدگی قرار دارد می توانند از لمینت استفاده کنند. افرادی که دندان های آنها به هر دلیلی ترک خوردگی دارند می توانند از لمینت دندان استفاده کنند. اصلاح لبخند و یا منظم کردن دندان های کج و برای افرادی که دندان های بدرنگ و ضرب دیده دارند استفاده از لمینت برای ترمیم و حل این مشکلات کاربردی است.

روکش دندان برای دندان هایی که دیواره های جانبی آنها پوسیده و یا از بین رفته مناسب است. دندان هایی که فضای خالی زیادی دارند و پر شده اند نیاز به روکش دارند. همچنین دندان هایی که به دلایل مختلف به صورت پایه بریج عمل می کنند نیاز به  روکش دارند. یکی دیگر از مواردی که می توان از روکش برای دندان ها استفاده نمود برای دندان هایی است که رنگ تیره دارند و شکل آنها غیر طبیعی است می توان از روکش برای اصلاحشان و زیباسازی استفاده نمود همچنین افرادی که دندان های آنها به دلایل متعدد در معرض سایش است با عنوان مثال دندان قروچه دارند می توانند از روکش برای محافظت از دندان ها استفاده نمایند.

نسل جدید لمینت با نام لومینیرز است که پوسته نازک تمام سرامیکی ست که از زیبایی و مقاومت بالایی برخوردار است و دندان به هیچ عنوان تراش نمی خورد .