دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی چیست؟

يكي ازسوالات متداولي كه بيش از٩٠٪ مراجعه كنندگان جهت انجام طراحي لبخند دارند این است كه تفاوت لمینت سرامیکی با لمينت كامپوزيتی در چيست و چرا هزينه هاي آنها كاملا متفاوت است ؟

در ابتدا به تشریح این دو درمان می پردازیم.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یا ونیر سرامیکی پوششی است از جنس نوعی سرامیک که بر خلاف کامپوزیت برای ساخت و تحویل نهایی لمینت سرامیکی زمان دو تا سه هفته ای نیاز است. از لمینت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی ها ، به هم ریختگی ، کوتاهی و بلندی ، اصلاح رنگ دندان ، شکستگی های دندانی ، بستن فاصله های بین دندانی ، بزرگ کردن دندان های ریز ، دندان های بد شکل و  …. استفاده می شود .

برای ساخت لمینت های سرامیکی ابتدا بدون تراش دادن سطح دندان ( به جز در موارد خاص ) از دندان های مراجعه کننده قالبگیری شده و سپس این قالب تهیه شده برای ساخت نهایی ونیرها یا لمینت سرامیکی به لابراتوار ارسال می شود. لابراتوار با توجه به درخواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر و کاملا انتخابی بیمار ، آن را آماده می کند. و سپس بعد از آماده شدن لمینت های سرامیکی در جلسه بعدی ، لمینت های آماده شده بر روی دندان چسبانده و یا سمان می شوند.

لمینت کامپوزیتی

اما حال میرسیم به کامپوزیت ونیر که از آن به عنوان لمینت کامپوزیتی نیز یاد می شود. باید دقت داشته باشید که کامپوزیت ونیر حتما باید توسط دندانپزشک ماهر و باتجربه انجام شود و پس از اینکه قالب گیری انجام شد و قالب مربوطه از طرف لابراتوار برای دندانپزشک ارسال شد در یک جلسه و همان روزی که این قالب ارسال می شود بر روی دندان بیمار قرار گیرد.

اگر بخواهیم در رابطه با جنس ونیر کامپوزیت یا همان لمینت کامپوزیت برای شما توضیحاتی ارائه دهیم باید بدانید که جنس این ونیرهای کامپوزیتی از جنس همان موادی است که برای ترمیم رنگ دندان مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به اینکه جنس این مواد بسیار حساس می باشد باید توسط یک دندانپزشک ماهر و با دقت بسیار زیادی بر روی دندان قرار گیرد از همین رو شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندان ها برای انجام این کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شما به راحتی می توانید با کمک ونیر کامپوزیت ترک هایی که بر روی دندان ها قرار دارد و یا فواصلی که بین دندان ها ایجاد شده و انواع رنگ های بد دندان و حتی شکستگی ها و لب پریدگی های دندان را پوشش دهید و دندان هایی زیبا و تمیز را برای خود به ارمغان آورید.

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی:

يكي از ايرادات لمينت هاي كامپوزیتی تغيير رنگ حتمی آنهاست كه البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر 6 ماه یكبار مشكلات كمتر می شود و مجددا به رنگ اوليه خود برميگردد ، از طرفي لمينت هاي كامپوزيتی نسبت به لمينت هاي سراميكی از مقاومت به مراتب كمتري برخوردارند وشكننده تر هستند.

لمينت هاي سراميكی که در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرند علي رغم ضخامت كمتر ﺩارای استحكام فوق العاده بالايي هستند و به راحتي دچار آسيب نمي شوند ، ضخامت لمینت های سرامیکی بسیار كمتر و ظاهر و نمای آن به نسبت كامپوزيتي شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسد . این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیك ها نسبت به کامپوزیت مربوط می شود كه درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسيار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نيازي به پوليش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.