دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

اطلاعات کاربردی در مورد لمینت دندان

امروزه ترمیم زیبایی دندانپزشکی در بین مردم چه زن و چه مرد رواج یافته است.لمینت دندان یکی از روش های ترمیم زیبایی دندانپزشکی است. ونیر که به دو نوع سرامیکی و کامپوزیت انجام می گیرد به صورت لایه ای همرنگ با دندان ها است و برای اصلاح رنگ و یا اصلاح طرح دندان استفاده می شود و طرح لبخندی زیبا به شما ارائه می دهد. حال می خواهیم در باره لمینت سخن بگوییم.

تراشیدن دندان و انتخاب رنگ لمینت

تراشیدن دندان:

برای این که پوسته نازک لمینت به سطح دندان اضافه شود باید متناسب با ضخامت آن، مینای دندان تراشیده شود. دندان‌پزشک هنگام تراشیدن دندان تلاش می‌کند تا حد ممکن بخش کمتری از مینا برداشته شود. در صورتی که دندان دچار پوسیدگی باشد، حتماً بخش‌های پوسیده و آسیب دیده برداشته می شود بنابراین بخش بیشتری از آن تراشیده می‌شود. از نظر تئوری لمینت را می‌توان بر روی پرشدگی کامپوزیت ( هم رنگ دندان) که در گذشته انجام شده است، چسباند اما بهتر است پرشدگی قدیمی تعویض شود تا پیوند دندان با لمینت قوی‌تر باشد. معمولاً زمان لازم برای ساخت لمینت در لابراتوار دندانپزشکی یک ماه است.

شیوه آماده سازی دندان معمولاً به گونه ‌ای است که لبه ‌های لمینت که بر روی لبه‌های دندان قرار می‌گیرند یا به سهولت دیده نمی‌شوند یا در محلی به دندان چسبانده می‌شوند که محل تماس دندان‌های فک مقابل باشد. تردیدهایی در این زمینه وجود دارد که آیا لبه لمینت باید درست در لبه سطح جونده دندان تمام شود یا لبه دندان را پوشش داده و در پشت دندان تمام شود .

در بیشتر موارد دندانپزشک تلاش می‌کند ضخامت محدودی از دندان را بردارد. به این صورت تمام سطوح داخلی لمینت مستقیماً به مینای دندان چسبانده می‌شوند. به این ترتیب اتصال لمینت با دندان محکم‌تر بوده و نتایج آن قابل پیش بینی تر است. با این حال در برخی موارد ممکن است دندان تا عمق بیشتری تراشیده شود و در بخشهایی از دندان مینا به طور کامل برداشته شده و عاج نمایان شود. برای چسباندن لمینت به لایه عاج نیز مواد خوبی وجود دارند. تنها مشکل این است که پیوند بین دندان و لمینت ضعیف‌تر از حالت قبل است.

دقیقاً چه مقدار از مینا برداشته میشود؟

میزان دقیق تراشیدن مینای دندان تقریباً معادل دو برابر ضخامت پوسته تخم مرغ است. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد بخش بیشتری از دندان را بتراشد ( 1.5 میلی‌متر). تراشیدن بیشتر دندان به علت انجام می‌شود:

آماده‌ سازی تهاجمی‌تر دندان به این معنی است که احتمالاً باید از پوسته ضخیم تری برای لمینت کردن دندان استفاده شود. علت آن ممکن است تغییر رنگ زیاد دندان و تلاش بیشتر برای پوشاندن آن با لمینت باشد. لمینت معمولی ممکن است تیرگی دندان را تا حدی نشان دهد. چرا که لمینت نیمه شفاف ساخته می‌شود تا ظاهری کاملاً مشابه دندان طبیعی داشته باشد بنابراین نور از آن عبور کرده و از سطح تیره دندان بازتاب می‌شود. از طرفی تراشیدن زیاد دندان ممکن است باعث نمایان شدن لایه عاج شود که این امر باعث کاهش طول عمر نتایج درمان خواهد شد.

آیا برای لمینت کردن دندان نیازی به بی‌ حسی وجود دارد؟

بدون تزریق بی‌ حسی نیز می‌توان دندان را لمینت کرد اما برخی از بیماران استفاده از بی ‌حسی را ترجیح می‌دهند. برخی از دندان‌ها و بافت‌های دندانی حساسیت بیشتری به سرما و گرما دارند. و در صورتی که لبه ‌های لمینت تا زیر لثه ادامه داشته باشند، این بافت‌های حساس به علت دستکاری شدن، حساسیت نشان می‌دهند. لازم به ذکر است برخی انواع لمینت ضخامت بسیار کمی داشته و به آنها لمینت بدون تراش دندان گفته می‌شود که یکی از محبوب‌ترین برندهای آن لومینیرز است.

انتخاب رنگ لمینت

برای انتخاب رنگ، دندانپزشک از کاتالوگ یا راهنمای رنگ استفاده می‌کند و رنگی را که بیشترین تطابق را با دندان‌های طبیعی شما داشته باشد، انتخاب می‌کند. ممکن است دندانپزشک به این نتیجه برسد که بخش‌های مختلف لمینت نیاز به رنگ‌های متفاوتی دارند. همچنین برخی از نواحی آن ممکن است لازم باشد شفافیت بیشتر یا کمتری داشته باشد. در پایان رنگ انتخابی کاملا سلیقه ای می باشد. بنابراین شما می توانید از روشن ترین رنگ تا تیره ترین را انتخاب کنید.