دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت دندانی چیست و برای چه منظوری های استفاده می شود؟
زیبایی از المان هایی است که هر کسی می خواهد آن را داشته باشد عده ایی از موهبت این زیبایی بهره مند هستند،عده ای دارند اما با سهل انگاری از دست می دهند و عده ای هم ذاتا زیبایی دلخواه خود را دارا نیستند .
اینجاست که علم و پیشرفت تکنولوژی به کمک ما می آید تا بتوانیم از زیبایی ها بهره ببریم.
یکی از این اتفاق های زیبا در دنیای پزشکی داشتن دندان های زیباست ، که با هر لبخند بتوانیم از این زیبایی لذت ببریم.در دنیای گذشته هرکسی هر اگر از دندان های خود راضی نبود مجبور بود که تا آخر عمر آن را تحمل کند.اما امروز با توجه به امکانات و تکنولوژی های زیاد می توان هر چیزی هر طور که بخواهیم تغییر دهیم.
یکی از این المان ها،تغییر دادن دندان ها به روش ها مختلف است.یکی از این روش ها ونیر کامپوزیت است که به وسیله آن می توان پوشش سطح دندان زیبایی با قابلیت پولیش و ایجاد زیبایی کرد.
وقتی که می توان به دور از پیچیدگی هی معمول ،با روش های ساده تر و کم هزینه تر صاحب لبخندی باور نکردنی شد
پیشرفت های چشم گیری که در سال های اخیر صورت گرفته سبب شده است که تا در درمان های دندان های شکسته ،نا زیبا و بد رنگ به امکانات جدیدی دست پیدا کنیم.امکاناتی که تا پیش از رویا بود.
با به کارگیری صحیح کامپوزیت ها ، درمان های زیبایی بسیار ساده تر شده و در زمان کمتری انجام می شود. در بسیاری از موارد نیازی به تراش بی دلیل دندان وجود ندارد و ساخت روکش منتفی می شود ضمن اینکه از نظر اقتصادی هزینه ی کمتری برای فرد به همراه دارد .

در ابتدا باید بدانیم کامپوزیت دندانی چیست؟
کامپوزیت دندانی به طور خلاصه ترکیبی از یک ماده زمینه ای ( ماتریکس ) رزینی هستند که با ذراتی به نام فیلر در اندازه ها و اشکال مختلف پر شده و استحکام یافته اند. ترکیب فوق به صورت خمیری درآورده می شود که در اثر تابش نور با طول موجی خاص، سخت شده و پس از پرداخت و پولیش کردن بسیار شبیه نسج دندان می شود.
این واقعیت را که کامپوزیت ها یکی  از پر مصرف ترین مواد در دندان پزشکی نوین به شمار می روند را نباید نا دیده گرفت . از آن جایی که کامپوزیت ها با درجات مختلفی از استحکام و پولیش پذیری ساخته می شوند و ضریب انکسار نوری متنوعی دارند ، می توان از آنها در پر کردگی های جزئی دندان های جلو و دندان های آسیا و پر کردگی های وسیع تر دندان های تخریب شده ، دندان های شکسته ، بدشکل و بد رنگ ، پر کردن فضاهای بین دندانی و … استفاده کرد.
نباید تصور کرد که کامپوزیت ها فقط برای زیبایی به کار می روند بلکه کامپوزیت هایی که برای زیبایی به کار می روند بسیار اندک و انگشت شمار هستند. هر کامپوزیتی را نمی توان به این خاطر که سفید و مستحکم است به اسم کار زیبایی روی دندان گذاشت .

حال باید بدانیم که از کامپوزیت ها چگونه می توانیم در درمان های مربوط به زیبایی کمک بگیریم؟
با وجود تنوع بسیار زیاد کامپوزیت ها و رقابت شرکت های سازنده برای تولید کامپوزیت های پیشرفته ، کامپوزیت هایی که به طور تخصصی برای درمان های زیبایی به کار گرفته می شوند بسیار اندک و انگشت شمار هستند. هر کامپوزیتی را نمی توان به این خاطر که سفید و مستحکم است به اسم کار زیبایی روی دندان گذاشت. کامپوزیت های زیبایی علاوه بر دارا بودن طیف رنگی قابل قبول ، قابلیت بازسازی لایه به لایه انساج دندان یعنی مینا و عاج را داشته باشند ، بسیار عالی پولیش شوند و در عین حال مستحکم باشند تا بتوانند درخشندگی و طبیعی بودن یک دندان واقعی را القا کنند.

سوالی که پیش می آید این است که آیا همه دندان پزشکان توانایی خدمات رسانی به بیماران خود در مورد کامپوزیت هستند؟
پاسخ این است که خیر.
برای درست کردن دندانی با ظاهر طبیعی با ساتفاده از کامپوزیت دندان پزشک باید دارای روحیه هنری و تجربی تکنیکی باشد تا بتواند از این روش برای درمان بیماران خود استفاده کند .
دندان پزشک باید درک مناسب و روشن از مواد اولیه دندان است و می تواند با بهره گیری از هنر دستان خود، ظاهر، ساختار و ویژگی های طبیعی دندان شما را بازسازی نماید. به هر حال همه افراد دارای یک طرح لبخند، خط لبخند و سطح تقارن منحصر به فرد و متفاوت برای خود هستند و یک دندان پزشک با تجربه باید هنگام کار گذاشتن ونیر های کامپوزیت تمام این فاکتورها را برای دستیابی به نتایج مطلوب مورد توجه قرار دهد.

 

کامپوزیت برای چه منظوری استفاده می شود؟
کامپوزیت حوزه وسیعی از درمان را در بر می گیرد و از آن برای بیماری های زیادی از مشکلات زیبایی دندان استفاده می شود.در این رابطه کامپوزیت مثل ونیر پرسلاین می باشد .

 

دندان های دارای انحراف:
اگر دندان های شما انحراف داشته و کج هستند، روکش ونیر می تواند یک روش درمانی ایده آل برای ایجاد دندان های سفید و صاف برای شما باشد. این روش درمانی را می توان با سایر روش های درمانی مربوط به ارتودنسیو سفید کردن دندان ها استفاده کرد تا به این ترتیب ظرف مدت حدود ۶ ماه به بهترین نتایج در این رابطه دست پیدا کرد. به هر حال، امروزه ترکیب روش های درمانی یکی از سیاست هایی است که توسط دندان پزشکان بطور گسترده برای درمان مشکلات دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دندان های لک شده:
هنگامی که بر روی دندان های شما لکه های نامطلوب یا سفید ایجاد شده و استفاده از روش های تمیز کردن و سفید کردن حرفه ای دندان تاثیری بر این مشکل ندارند، استفاده از ونیر کامپوزیت یک راهکار ایده آل برای رفع مشکل می باشد.

 

دندان های آسیب دیده:
هنگامی که دندان های شما به خاطر فرسایش اسیدی در نتیجه مصرف غذا یا نوشیدنی های خاص دچار آسیب شده یا به خاطر تصادف شکسته شده است، ونیر کامپوزیت (باندینگ زیبایی) در اکثر مواقع یک راهکار ایده آل برای حل مشکل است که در آن با حداقل میزان تهاجم به بافت دندان و نیز با پرداخت یک هزینه به نسبت مناسب می توان وضعیت دندان ها را اصلاح نمود

 

از بین بردن فاصله های ایجاد شده بین دندان ها:
یکی از مشکلات زیبایی رایج در بین افراد مربوط به وجود فاصله بین دندان ها (دیاستما) جلو یا سایر دندان ها است که با استفاده از باندینگ کامپوزیت می توان فاصله دندان ها را درمان کرد. کامل شدن این روش درمانی برای پر کردن فاصله بین دندان هابه یک جلسه ملاقات با دندان پزشک نیاز دارد و از نظر هزینه در مقایسه با درمان های ارتودنسی یا ونیر پرسلاین بسیار مناسب و قابل توجیه می باشد.

 

مدت دوام و ماندگاری ونیر کامپوزیت چقدر است؟
دوام و ماندگاری ونیر کامپوزیت بستگی به فاکتورهای متعدد همچون مواد کامپوزیت استفاده شده (تفاوت زیادی بین کیفیت مواد کامپوزیت مورد استفاده برای ساخت ونیر وجود دارد)، مراقبت های پس از درمان و عادت های رفتاری بیمار دارد (برای مثال اگر بیمار به مصرف نوشیدنی های گاز دار ادامه دهد و عادت دندان قروچه داشته باشد، دوام و ماندگاری ونیر کامپوزیت بطور قابل توجه کاهش پیدا خواهد کرد.

روش های درمانی جایگزین برای ونیر کامپوزیت چه هستند؟
این روش ها بستگی به مشکل زیبایی ایجاد شده دارد، بطور مثال اگر مشکل بد رنگی یا بد فرمی دندان باشد گزینه جایگزین لمینیت است و در صورتیکه فرد از نامنظمی دندانها رنج می برد ارتودنسی هم می تواند پاسخگو باشد.