دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

طرح لبخند چیست؟

باید بدانیم که لبخند زیبا همراه با دندانهای سالم از نشانه های سلامت جسم و روان می باشد. همچنین داشتن دندانهایی سالم ، مرتب و تمییز در روابط اجتماعی همراه با گشاده رویی تاثیر بسزایی دارد. درنتیجه موجب می شود شخص در  اظهار نظرها و حضور در عرصه فعالیتهای اجتماعی از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار باشد. لبخند اولین موردی است که بسیاری از افراد همگام برخورد با شما به ان توجه می کنند. در این اثنا دندانها عامل مهمی در زیبایی و جذابیت چهره می باشند.

به همین دلیل مردم امروزه دنبال داشتن دندانهایی زیبا، درخشان، سفید و مرتب هستند. اصطلاح طرح یا طراحی لبخند به مجموعه عملیاتی گفته می شود که برای زیباتر کردن لبخند بر روی اندازه دندانها ، شکل دندانها،رنگ دندانها ، نحوه قرارگیری دندانها، طول دندان ،طرح لثه و میزان نمایان شدن لثه هنگام لبخند صورت می گیرد.

 

معایب روکشها

سالیان است که مردم برای داشتن لبخند زیبا و از بیت بردن مشکلات ظاهری دندانهایشان، از روکش های سرامیکی و کامپوزیتی استفاده می کنند ، تا بتوانند با درمان بدرنگی، بدفرمی ، نامنظمی ، کوتاهی و فواصل بین دندانها ظاهر مناسبتری را به دندانها برگردانند.

این فرآیند نارضایتیهایی را برای آنها به همراه داشته است. مانند تراش خورد ن سطح دندان، مقاومت کم روکش ها و لمینتها و شکستن آنها، رنگ دار شدن روکش، ظاهر غیر طبیعی و عمر کوتاهشان.

 

لومینیرز

به دنبال حل این معضل آمریکا قدم بزرگی در امر زیبایی در دندانپزشکی برداشته است و آن استفاده از سرامیکی به نام Denmat می باشد که از آن  پوسته بسیار نازکی به ظرافت لنز چشمی  ساخته می شود.

این پوسته استحکامی به اندازه دندان طبیعی داشته، با زیبایی فوق العاده و انعکاس نور طبیعی در حد مینای دندان، که بدون درد و خونریزی بوده و نیازی به تراشیدن سطح بیرونی ندارد و فقط روی آنها چسبانده می شود.

 

لومینرز چیست ؟

یک نام تجاری خاص از ونیر دندانی است که دارای ساختاری متفاوت از دیگر انواع وینرها می باشد. وینرهای سنتی معمولا با ضخامت 0.5 میلی متری ساخته می شدند درصورتیکه لومینیرها به ضخامت 0.3 میلی متر هم می رسند.با تکنیکهای مختلف اتصال طراحی می شوند که آنها را قویتر می سازد.قدرت بالاتر آن، درنهایت محصول نازکتری به وجود می آورد که نکته اصلی کار با آنهاست.

لومینیرز در بین انواع روکش های موجود در بازار گزینه ای محبوب می باشد.این روش نیازی به آماده سازی چندانی ندارد.و به همین دلیل برای بیمار و دندانپزشک دارای مقبولیت است. این تکنیک غالبا برای افرادی استفاده می شود که فاصله کمی بین دندانهایشان است و یا دچار مقدار ناچیزی انحراف در دندانهایشان می باشند.

 

لومینیرز برای چه مشکلاتی امکانپذیر می باشد:

  • دندانهای شکسته یا ترک خورده
  • دندانهای لکدار
  • دندانهای فاصله دار
  • درهم ریختگی جزئی دندان
  • تغییرشکل دندان به دلیل پوسیدگی
  • دندان های کوچک
  • لبخند هالیوودی
  • جایگزین بریس

 

مراحل انجام لومینیرز

مرحله1 : دندانپزشک از دندانهای بالا و پایین قالب می گیرد و مدل را به لابراتور لومینیرز می فرستد. از آنجاییکه دندان تراشیده نمی شود ، نیازی به استفاده از روکش های موقتی نیست.

مرحله2: دندانپزشک قبل از چسباندن لومینرز اندازه بودن آن را بررسی می کند و سپس اسید متوسطی را روی دندان می زند تا پیوندی قوی بین دو سطح برقرار شود.سپس لومینیرز را بسیار نازک روی دندانها می چسباند. بید بایت را بررسی می کند تا مطمئن شود که بایت متعادل است و دندان ها به خوبی روی همدیگر قرار می گیرند.اگر بایت مشکلی نداشته باشد ، احتمال لب پر شدن لومینیرز در استفاده معمول روزانه به حداقل می رسد.

 

روشهای جایگزین برای لومینیرز

لومینیرز به دلیل سرعت در تغییر ظاهر و نداشتن عوارض بعدی ، مقبولیت دارد. ولی با توجه به شرایط دندانها روشهای مختلفی برای درمان وجود دارد.

برای مثال برای دندانهای به شدت درهم ریخته اورتودنسی و یا ونیرهای مخصوص لازم می باشد.

برای سفید کردن دندان از روش لیرز یا کیت های سفیدکننده خانگی می توان استفاده کرد.

برای دندانهای ترک خورده می توان از جایگزینی باندنگ استفاده کرد.

 

عیب لومینیرز چیست؟

ونیر سرامیکی بسیار نازک ظریف و شکننده است و ونیرهای ضخیم تر چون شفافیت بالاتری دارند، نور را به شیوه ای شبیه به مینای دندان منعکس می کنند.

 

 

تفاوت لومینیرز با لمینیت

لمینت برای عیبهایی مثل پوشاندن فاصله بین دندانها استفاده می شود و لومینیرز از لایه های بسیار نازکی تشکیل شده که همچنین برای پوشاندن جاهایی از دندان استفاده می شود. در لومینرز امکان برجستگی وجوددارد ولی در لمینیت این امکان وجود ندارد. در لمینیت دندانها تراشید می شوند درصورتیکه در لومینیرز تراشیده نمی شوند. لمینت دندان نیاز به زمان بیشتری نسبت به لومینیرز دارد.

 

تفاوت لومینیرز با روکش زیرکونیوم چیست؟

دو نوع درمان از جنس سرامیک می باشند ولی ضخامت سرامیکها متفاوت است . اما تفاوت اصلی در میزان پوشاندن دندان می باشد.

 

تفاوت لومینیرز با اورتودنسی

فردی که با اورتودنسی دندانهای بهم ریخته اش را درمان می کند، ممکن است در نهایت کار،برای یکسان کردن اندازه های دندان ها و همچنین تغییر رنگ آنها از روش لومینیرز یا لومینیرز استفاده کند.

بعضی افراد به دلیل برهم ریختگی های کم یا دلایل دیگ اورتودنسی را انجام نمی دهند و فقط با قرار دادن لایه ای روی دندان های خود، یعنی لمینیت یا لومینیرز به سفیدتر و زیبا شدن آنها کمک می کنند.