smile is the beauty of soul

بیماری لثه دشمن درجه یک دندان

وقتی صحبت از یک لبخند زیبا می شود در ذهن خیلی از شماها تصویر داشتن دندان های سالم و برّاق و سفید، تداعی می شود. اما تنها داشتن دندان های سالم و ترمیم شده ملاک نیست، در کنار سلامت و زیبایی دندان ها، سلامت و فرم لثه ها نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اگر شما از بهترین ونیر کامپوزیت ها و عالی ترین روکش های فول سرامیکی زیرکونیا و گران ترین لمینت ها «لومینیرز» برای ترمیم و زیبایی دندان های جلویی تان استفاده کنید، اما در عین حال از یک لثه بیمار و عفونی برخوردار باشید و دندان های فوق العاده زیبای شما با لثه های رنگ پریده یا سیاه احاطه شده باشند، هنگام خندین نه تنها از لبخند زیبایی برخوردار نمی شوید، بلکه با عفونت لثه یا به تحلیل رفتن آن، ممکن است دندان های گران بهایتان را در کمال ناباوری یکی یکی از دست بدهید! پس بیماری های لثه را دست کم نگیرید.
لثه تنها بافتی از بدن است که بیماری در آن خیلی به آهستگی و کندی پیش روی می کند و چون اغلب بدون درد است شما متوجه این بیماری مخوف نمی شوید و دقیقاً زمانی متوجه این بیماری می شوید که لثه تان در اثر نفوذ جرم ها بر خطّ زیرین آن، عقب نشینی کرده و دچار تحلیل شده است.

یک لثه در حالت طبیعی و سالم، صورتی رنگ است و ظاهری شبیه به پوست پرتقال دارد. یعنی اگر شما به آن از فاصله نزدیک، به دقت نگاه کنید، احساس می کنید سطح لثه تان دانه- دانه است. یک لثه سالم هرگز متورّم نمی شود و بی دلیل خونریزی نمی کند، و در محل تماس اش با دندان، کاملاً صاف و دارای لبه تیز می باشد که اصطلاحاً به آن لبه چاقویی می گویند معمولاً رنگ لثه های ناسالم به رنگ تیره یا آبی مایل به بنفش در می آیند. در برخی موارد ممکن است لثه شما به خاطر نوعی عفونت قارچی به نام برفک دهانی، به رنگ سفید درآید.

التهاب و عفونت لثه

التهاب و عفونت لثه که به آن ژنژویت می گویند یکی از اولین مرحله و عمده ترین مشکلاتی است که در بافت لثه ایجاد می شود. در شروع بیماری، لثه صورتی رنگ شما به لثه قرمز رنگ و پرخون تبدیل می شود و همچنین لبه های تیز لثه، حالت تورّم پیدا می کنند و برجسته می شوند، یعنی لثه شما تیزی اش را از دست می دهد. قوام لثه نیز در اثر التهاب لثه، شل می گردد و زمانی که شما خوراکی های سِفت می جَوید، مثلاً هنگام گاز زدن به سیب لثه تان خونریزی می کند یا با کوچک ترین تحریک مثلاً هنگام مسواک خوردن، دچار خونریزی می شود. معمولاً شما با دیدن خونریزی، مسواک زدن را متوقف می کنید که خود این عمل باعث شدیدتر شدن بیماری لثه می شود. معمولاً در چنین مواقعی توصیه می شود با دیدن خونریزی مسواک زدن را ادامه بدهید و متوقف نکنید.

در آغاز شروع بیماری ژنژویت اگر شما اقدامی نکنید و نسبت به این بیماری بی تفاوت باشید، لثه شما با گذشت زمان کم کم آب می شود و به تحلیل می رود. منظور از آب شدن و تحلیل لثه آن است که لثه به طرف ریشه دندان کشیده می شود و اگر شما به دندان هایتان در آینه نگاه کنید، احساس می کنید طول آنها کمی درازتر شده و کشیده تر شده است: اما این طور نیست، دندان شما بلندتر نشده، بلکه لثه دندان شما در اثر عفونت و تشکیل جرم زیر خطّ آن، عقب نشینی کرده و شما به غلط خیال می کنید، دندان هایتان قد کشیده است!

به تدریج و با گذشت زمان، بیماری از خطّ لثه عبور می کند و به نواحی زیرین یعنی استخوان نگه دارنده دندان، سرایت می کند و باعث به تحلیل رفتن استخوان های دور دندانی می شود. وقتی استخوان دندان شما به تحلیل برود. دندان هایتان در جای خودشان حرکت می کنند و به تدریج لق می شوند تا زمانی که با کوچک ترین فشاری کنده می شوند. به این مرحله از بیماری لثه پریودونتال پیشرفته می گویند. پریودونتال لیگامنت رشته های ظریفی هستند از جنس الاستیک که دندان ها را به استخوان فکّ اتصال می دهند.