دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

عوامل به تحلیل رفتن لثه

از دیگر علت ها می توان به مسواک زدن به شکل غیر صحیح و با شدت زیاد اشاره کرد. یعنی اگر شما از مسواک با الیاف خشن «زِبر» استفاده کنید و دندان هایتان را بیش از حدّ، محکم مسواک بزنید، مینای دندان تان دچار فرسودگی می شود و در نتیجه آن لثه هایتان به تحلیل می روند برای اطلاعات کافی در مورد چگونگی مسواک زدن، به بخش «مسواک» مراجعه کنید.

از دیگر عوامل به تحلیل رفتن لثه، عدم رعایت مناسب بهداشت روزانه دهان و دندان است. همچنین ممکن است شما علیرغم مسواک زدن و نخ کشیدن و شستشوی مرتب روزانه دهان، باز دچار تحلیل لثه بشوید، علت آن این است که بعضی از باکتری ها در بخش هایی از دهان جمع می شوند که شما نمی توانید آنها را به خوبی تمیز کنید. این باکتری ها می توانند به دندان و لثه شما آسیب برسانند. در چنین مواقعی تنها یک دندان پزشک می تواند آنها را شناسایی کرده و با روشهای تخصصی با تمیز کردن، آنها را رفع کند توجه کنید، هر 3 تا 6 ماه یکبار برای چکاب دندان هایتان به دندان پزشکی مراجعه کنید. دندان پزشک شما عمق پاکت لثه ها را آزمایش می کند، لثه سالم دارای پاکت هایی به اندازه 1 تا 3 میلی متر عمق می باشد و عمق بیشتر از آن به نشانه بیماری لثه است. همچنین دندان پزشک شما با استفاده از رادیوگرافی اشعه X «بایت وینگ» سطح استخوان زیرین شما را بررسی می کند تا ببیند که آیا استخوان به دلیل بیماری پریودننیت دچار تحلیل شده است؟ یا نه؟

یکی دیگر از علل های به تحلیل رفتن لثه، دندان قروچه است که با وارد آمدن فشارهای نامتعارف به دندان ها باعث عقب نشینی لثه می شود. در مورد دندان قروچه توضیحات لازمه را در این کتاب داده ام. برای اطلاعات بیشتر به بخش دندان قروچه مراجعه کنید. همچنین داشتن دندان های کج یا نامرتب نیز از عوامل به تحلیل رفتن لثه می باشد. اگر دندان های شما کج یا نامرتب باشد، هنگام بستن دهان، دندان هایتان نمی توانند به طور کامل و یکنواخت روی یکدیگر قرار بگیرند که این مسئله باعث وارد آمدن فشار بیش از اندازه بر روی لثه ها و استخوان فکّ تان می شود و ممکن است این فشارهای زیاد باعث عقب نشینی لثه تان بشود.

همچنین نامناسب بودن روکش دندان یا دندان های مصنوعی نیز می تواند باعث فشار آمدن به خطّ لثه یا تخریب آن شود. در این میان مصرف دخانیات نیز صدمات جبران ناپذیری به مخاط دهان و لثه ها وارد می کند. لثه های کسانی که زیاد سیگار می کشند به شدت دچار تحلیل می شود.
یکی دیگر از عوامل ها پیرسینگ لب یا زبان می باشد، معمولاً کسانی که روی لب یا زبان شان جواهرات نصب می کنند، این جواهرات خواه ناخواه بر روی لثه ها کشیده می شوند و باعث التهاب آنها می شوند تا حدّی که بافت لثه به آرامی ساییده شده و از بین می رود.