دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

روکش دندان چیست و چه تفاوتی با لومینیرز دارد؟

روکش دندان نوعی ترمیم دندانپزشکی است که به طور کامل روی دندان یا ایمپلنت دندانی را می پوشاند. روکش دندانی اغلب بر روی دندان هایی استفاده می شود که به صورت گسترده ای تخریب شده اند.

 روکش ها معمولا با موادی به نام سمان دندان به دندان چسبانده می شوند.

روکش دندان که از انواع پروتز ثابت دندان هستند از مواد مختلفی (فلزی سرامیکی یا ترکیبی از هردو) با روش غیر مستقیم ساخته می شوند. از روکش معمولا برای افزایش استحکام دندان و حفاظت از آن دربرابر شکستن و بهبود ظاهر و زیبایی دندان استفاده می شوند.

برای قرار دادن یك روكش بر روی دندان، مراحل مختلفی باید طی شود. اول از همه دندانپزشك، دندان مورد نظر را از نظر موقعیت، وجود فضای كافی در فك مقابل، وضعیت لثه و. بررسی می‌كند و اگر تمام شرایط برای قرارگیری یك روكش بر روی دندان مناسب بود، مرحله به مرحله كارهای مربوط به روكش را پیش می‌برد:

تمام پوسیدگی‌های دندان برداشته می‌شود و سپس دندان به كمك یك ماده ترمیم كننده مناسب مثل آمالگام یا كامپوزیت به صورت كامل ترمیم می‌شود. در ابتدای كار، در صورت نیاز بی‌حسی انجام می‌شود.

فرم خاصی از تراش برای دندانی كه قرار است زیر روكش برود لازم است. برای قرار گرفتن دندانی كه زیر روكش می‌رود لازم است دندان در اطراف و سطح جونده به فرمی تراش بخورد و از نسج‌دندانی آن حذف شود كه فضای كافی برای قرارگیری روی دندان ایجاد شود.

بعد از آنكه تراش دندان كامل شد، از ناحیه دندان تراش خورده و همچنین فك مقابل آن قالب‌گیری می‌شود و قالب تهیه شده برای ساخت روكش به لابراتوار دندانپزشكی ارسال می‌شود تا روكش موردنظر ساخته شود. روی دندان تراش خورده معمولا روكش موقتی قرار می‌گیرد و بیمار مرخص می‌شود.

دندان پزشکان تاکید می‌کنند این تصور که همیشه برای استحکام بیشتر دندان باید سراغ روکش برویم، اشتباه است. بزرگ‌ترین عیب روکش، تراش‌ دندان است و با توجه به این‌که عمر متوسط روکش‌های معمولی بین هشت تا ده سال است، در درازمدت طول عمر دندان کاهش خواهد یافت.

پس روکش زمانی توصیه می‌شود که نسج سالم باقیمانده دندان بسیار کم باشد. همواره باید این نکته را به خاطر داشت که روکش ها به این علت که در کنار لثه یا در زیر آن قرار می گیرند باعث التهاب و تورم لثه ها می شوند، به این علت که لثه با نسج سالم دندان سازگاری بیشتری دارد و نسج سالم دندان در موقع ترمیم حفظ می شود اما هنگامی که شما دندان های خود را روکش می کنید نسج دندان تراشیده می شود.

به هر حال هر دندانی که یکپارچگی تاجش را از دست می‌دهد و نیاز به پرکردن پیدا می‌کند نیز نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به دندان‌های پرنشده دارد. ضرورت این مراقبت برای دندان روکش شده بیشتر است، چون در بسیاری موارد، فاصله ایجاد شده بین لبه دندان و روکش می‌تواند باعث گیر‌کردن مواد غذایی و پوسیدگی مجدد در این فضای ایجاد شده، شود.

لومینیرز دندان چیست و چه فرقی با روکش دندان دارد؟

لومینیرز دندان یکی از راههای زیبا کردن دندان ها می باشد. اگر در نظر دارید از لومینیرز استفاده کنید باید به شما بگوییم  لومینیرز نسل جدید لمینت های سرامیکی ست که دندان به هیچ عنوان تراش نمی خورد. لومینیرز سرامیکی همانطور که از نامش پیداست از سرامیک ساخته شده و ضخامت کمتری نسبت به لمینت معمولی دارد در نتیجه ماندگاری بیشتری نیز دارد، همچنین باید بدانید که اغلب این لومینیرز ها زیبایی بیشتری بر روی دندان ها دارند و بیش از 20 سال ماندگاری دارد.

تفاوت لومینیرز و روکش دندان

پس از توضیحاتی که در رابطه با لومینیرز و روکش دندان در اختیار شما قرار دادیم حال در نظر داریم تا تفاوت میان لومینیرز و روکش دندان را به صورت مواردی در اختیار شما قرار دهیم:

 

لومینیرز دندان از روکش دندان زیباتر و درخشان تر است.

هزینه روکش نسبت به لومینیرز دندان کمتر است.

ماندگاری لومینیرز طولانی تر از روکش دندان است و احتمال آسیب دیدگی یا شکستی آن خیلی کم است.

برای انجام روش روکش دندان احتیاج به ایجاد تراش خیلی زیادی روی دندان است ولی در لومینیرز سرامیکی به هیچ عنوان دندان تراش نمی خورد .

روکش دندان را فقط برای تغییر رنگ دندانها به کار می‌برند در حالی که از لومینیرز برای تغییر فرم دندانها نیز استفاده می کنند.