دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

تفاوت های لامينت های سراميكی و كامپوزيتی

دوام و استحكام و طول عمر شاخص ترین تفاوت بین انواع لامینت های سرامیكی و ونیر كامپوزیت است. لامینت های سرامیكی دوام و مقاومت بیشتری نسبت به نوع كامپوزیتی دارند و چون سطح آنها صیقلی بیشتری نسبت به نوع كامپوزیتی دارند و چون سطح آنها صیقلی تر است و به خاطر تخلخل نداشتن، پس از لعاب سرامیك خیلی دیر لكّه می گیرند. همچنین نوع سرامیكی، شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. به خاطر همین قیمت لمینت سرامیكی نسبت به كامپوزیتی گران تر است.
یكی از مزایای لامینت كامپوزیتی، تراش نخوردن دندان است در استفاده از لمینت كامپوزیتی، دندان پزشك تان سطح مینای دندان تان را تراش نمی دهد اما در لمینت سرامیكی معمولاً 3/0 یا 5/0 میلی متر از سطح مینای دندان تراشیده می شود. همچنین اگر لمینت كامپوزیتی شما به هر علتی لب پر یا شكسته شود، دندان پزشك تان می تواند آن را مجدداً ترمیم كند اما لمینت های سرامیكی اگر شكسته شوند دیگر قابل ترمیم نیستند و باید تعویض شوند.
لمینت های كامپوزیتی با پلاستیك یا رزین طراحی شده است و علت آنكه زود لك می گیرد متخلخل بودن و جذب آب است. در مواردی كه مینای دندان شما دچار پوسیدگی كم یا ترك های ریز باشد، لمینت كامپوزیتی نه تنها آسیبی به مینای دندان وارد نمی كند بلكه به عنوان یك لایه محافظ و پوشاننده، روی مینای دندان قرار می گیرد و با مینای دندان باند می شود.

 

روش های تهیه کردن لمینت های کامپوزیتی 

 

لمینت های كامپوزیتی به 2 روش مستقیم و غیر مستقیم تهیه می شوند :

در روش غیر مستقیم پس از به دست آوردن تصویر كلی از دندان شما در مطب، لابراتوار موادی را تولید می كند كه در جلسه دوم در جای خود قرار داده می شوند
در نوع دوم كامپوزیت ونیر دندان مستقیم ،ونیر كامپوزیت به صورت لایه به لایه توسط دندان پزشك تان و با ماده خمیری كامپوزیت دندان به طور مستقیم و در یك جلسه روی دندان شما چسبانده می شود و دندان پزشك تان آن را با مهارت به شكل مناسب در می آورد و كامپوزیت را به دقت روی دندان می زند و شكل می دهد.
لمینت های سرامیكی فقط به صورت غیر مستقیم تهیه می شوند و دندان شما در آماده سازی برای قرار دادن لمینت 5/0 میلی متر تراش داده می شود، تا یك فضای مناسب برای به كارگذاری لمینت به وجود بیاید. سپس برای تهیه لمینت سرامیكی، دندان پزشك از دندان تان قالب می گیرد و بعد قالب را برای تهیه لمینت به لابراتوار می فرستد فرآیند ساخت لمینت در لابراتوار معمولاً چند روزی طول می كشد و اگر شكل و ظاهر دندان تا آماده شدن لمینت، شما را آزار دهد می توانید از دندان پزشك تان بخواهید، لمینت موقتی بر روی دندان تان بگذارد.

پس از آماده شدن لمینت سرامیكی، دندان پزشك تان لامینت ها را یك به یك روی دندان تان می گذارد، تا اندازه و متناسب بودن رنگ شان را بررسی كند. همچنین برای اطمینان بیشتر دندان پزشك تا نتیجه قالب گیری را ببیند از شما می خواهد نظرتان را در مورد رنگ آن بیان كنید چون در این مرحله از كار، می توان رنگ لمینت را با سایه دار كردن سیمان دندان تغییر داد. اما امكان تغییر رنگ پس از به كار گذاشتن سیمان دندان وجود ندارد.

رنگ نهایی رویة لمینت به 3 فاكتور: 1-رنگ لمینت 2- رنگ اصلی دندان شما 3- رنگ ماده متصل كننده بستگی دارد

و اگر این 3 فاكتور مهم در نظر گرفته نشود، ممكن است كه رنگ دندان لمینت شدة شما با رنگ دندان اطراف تان مطابقت نكند. در آخر برای قرار دادن لمینت، دندان پزشك با مواد شیمیایی خاص دندان تان را تمیز می كند تا پوسته به خوبی به دندان بچسبد، پس از قرار دادن سیمان مخصوص بین دندان و لمینت با تاباندن نور، سیمان دندان سفت می شود. كل این پروسه یعنی آماده سازی و قرار دادن لمینت حداكثر به 3 جلسه زمان نیاز دارد.
دقت كنید، طراحی و نصب لمینت دندان خیلی مهم است و اگر به درستی این كار توسط دندان پزشك انجام نگیرد، ممكن است بعدها لمینت دندان شما لق شود یا كنده شود یا در اثر چسباندن غیر صحیح، پوسیده شود. پس برای انجام لمینت همیشه نزد یك دندان پزشك مجرّب و حرفه ای بروید.

معمولاً 2 هفته زمان می برد، تا دهان شما به لمینت ها عادت كند. لمینت دندان شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارد و این روش باعث می شود شما از لبخندی زیبا و مطمئن برخوردار شوید. استفاده از لمینت دندان برای خیلی از بیمارانی كه تمایلی به استفاده از ارتودنسی ندارند و نمی خواهند برای صاف كردن دندان هایشان زمان و هزینه صرف كنند مناسب است. با لمینت دندان می توان آن عده از دندان هایی كه نسبتاً كج و بدشكل هستند، تا حدودی اصلاح كرد. اما شما نباید ارتودنسی را فدای لمینت كنید. كسانی كه می خواهند اكلوژن شان را اصلاح كنند استفاده از ارتودنسی بهترین گزینه برایشان است و ارتودنسی راه بسیار خوبی برای اصلاح مشكلات بایت و برخی مشكلات زیبایی دندان ها است.