دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

تفاوت لمینیت و کامپوزیت

اکثر افراد برای سفید کردن دندان هایشان از سه روش مرسوم درمانهای دندان پزشکی، لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیر و بلیچینگ دندان استفاده می کنند. ما در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی از بلیچینگ دندان را به شما ارائه داده و علاوه بر روشها، مزایا و معایب بلیچینگ دندان، برای آن دسته از افراد که قصد انتخاب یکی از این سه راهکار درمانی جهت سفید کردن دندانهای خود را دارند، مقایسه ای بین روش های سفید کردن دندان که در بالا اشاره شد، داشته باشیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

راه‌های بسیاری برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد اما برخی از این راهکارها به مینای دندان آسیب می‌رسانند و اصلاً مورد قبول نیستند. برای مثال برخی از پودرهای سفید کننده، با این که دندان‌ها را درخشان می‌کنند اما بعد از مدتی باعث تخریب مینای دندان می‌شوند. در این میان، راهکار مناسبی برای بازگردانی درخشش و سفیدی دندان‌ها وجود دارد. راهکاری که نه تنها سفیدی را به دندان‌ها باز می‌گرداند بلکه از نظر ماندگاری، بهتر از سایر روش‌های سفید کردن دندان‌ها هستند. بلیچینگ دندان روشی مناسب برای درمان لکه‌های دندانی، بدرنگی و تیرگی دندان‌ها است.

بلیچینگ دندان چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان با استفاده از ماده شیمیایی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید انجام می‌گیرد. در این روش، این ماده شیمیایی روی مینای دندان قرار می‌گیرد و سپس با کمک لیزر و اشعه یو وی، مواد سفید کننده روی دندان، فعال می‌شوند. مواد فعال شده، وارد مینای دندان شده و منجر به سفید شدن دندان‌ها می‌شوند.

بلیچینگ دندان در منزل و در مطب می‌تواند انجام شود. رایج‌ترین نوع سفید کردن دندان‌ها استفاده از ژل سفید کننده دندان در مطب است. از آن جایی که بلیچینگ دندان در مطب سریع‌تر انجام می‌گیرد و دندانپزشک مستقیماً با بیمار در ارتباط است، این روش مناسب‌تر است. در این روش، حدوداً ۳۰ تا ۹۰ دقیقه نیاز است تا دندان‌های معمولی سفید و درخشان شوند اما در روش بلیچینگ دندان در منزل، باید حداقل سه هفته زمان گذاشت تا دندان‌ها سفید و درخشان شوند. در روش در بلیچینگ در خانه، دندانپزشک به شما ژل مخصوصی می‌دهد که روزانه باید آن را استفاده کنید. این ژل‌ها حاوی سفید کننده‌های ضعیف‌تر از محصولات مورد استفاده در مطب دندانپزشکی است.

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

به طور کامل اگر شما درمان بلیچینگ دندان را تحت نظارت دندان پزشک خوب و معتبری انجام داده باشید عارضه ای برایتان به دنبال نخواهد داشت. از این رو حساسیت های کوتاه مدت دندان به سرما و گرما تنها عارضه ی بلیچینگ دندان محسوب می شود که راه حل آن استفاده از خمیر دندانهای ضد حساسیت می باشد. چنانچه حساسیت های دندانی طولانی مدت شد بهتر است به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

دوام بلیچینگ دندان

نوشيدن زياد قهوه و چاي پررنگ، سيگار کشیدن، استفاده زياد از نوشابه ها و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، مدت زمان دوام بلیچینگ را کاهش می دهند. لازم به ذکر است که بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندانها به صورت دائمی سفید بمانند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که به آن ونیر پرسلن یا لمینیت سرامیکی هم می گویند، پوسته های نازک شکل داده شده و همرنگ دندان هستند که برای پوشش سطح جلوی دندان شما و بهبود ظاهر دندان و اصلاح طرح لبخند استفاده می شوند. این پوسته ها به سطح جلوی دندان چسبانده می شوند و رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان را تغییر می دهند.

مواد سازنده لمینت، رزین کامپوزیت یا پرسلن است. لمینیت ساخته شده از پرسلن مقاومت بیشتری در برابر لکه شدن دندان دارد. همچنین نور را مانند دندان طبیعی منعکس می کند. بنابراین لمینت پرسلن یا همان لمینت سرامیکی شباهت بیشتری به دندان طبیعی دارد. حتما با دندانپزشک خود درباره انتخاب جنس لمینت مشورت کنید.

تفاوت لمینت و بلیچینگ:

همانطور که پیش از این به شرح کامل بلیچینگ دندان پرداختیم، بلیچینگ روشی ست کم هزینه و بدون عارضه برای سفید کردن دندان ها که در زمان کوتاهی توسط دندانپزشک و یا به تجویز وی توسط بیمار در خانه انجام می گیرد.اما لمینت دندان یکی دیگر از درمانهای زیبایی دندانپزشکی ست که توسط دندانپزشک متخصص زیبایی طی یک فرآیند چند مرحله ای، با دقت و حساسیت بالا، قابل انجام است. لمینت دندان یکی از درمانهای پرهزینه دندانپزشکی زیبایی محسوب می شود.

اگرچه که لمینت دندان درمانی ماندگار تر نسبت به بلیچینگ دندان است اما لمینت های سرامیکی نیز همانند دندان بلیچینگ شده پس از مدتی با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، تغییر رنگ خواهد داد. از طرف دیگر در طی فرآیند درمان لمینت دندان، برای ایجاد اتصال بین روکش های سرامیکی و دندان های فرد، سطحی از مینای دندان شخص تراشیده می شود. این در حالی ست که بلیچینگ دندان بدون کوچکترین آسیبی به ساختار دندان های فرد قابل انجام است.

اما گاهی میزان بد رنگی ، لک و رسوبات دندانی شخص تا حدی  زیاد است که با بلیچینگ دندان قابل درمان نیست. پس در این صورت لازم است به کمک روکش های زیبایی دندان ترمیم صورت گیرد. از این رو تشخیص بهترین شیوه درمانی برای شما، تنها توسط دندانپزشک متخصص میسر است. او بهترین راه برای اصلاح طرح لبخند را به شما توصیه خواهد کرد.