دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

تفاوت لامينت با لومينيرز

شما در جلسه اول به دندان پزشك تان مراجعه می كنید و دندان پزشك از دندان های بالا و پایین تان قالب می گیرد و مدل را به لابراتور لومینیرز «شركت تولید كننده» ارسال می كند. چون دندان های شما تراش داده نمی شود، بنابراین لزومی ندارد شما از روكش های آكریلیكی، تا آماده شدن روكش استفاده كنید. معمولاً بعد از گذشت 3 یا 4 هفته، پروتز در بسته بندی مخصوص به همراه كارت گارانتی بین المللی 5 ساله ارسال می شود.
در جلسه دوم، دندان پزشك تان لومینیرز را روی دندان تان می چسباند «با كیت اختصاصی مربوط به LUMINERERS».
البته قبل از آنكه لومینیرز را به دندان تان بچسباند، با دقت اندازه بودن لومینیرز را بررسی می كند. در انتها دندان پزشك شما بایت را به دقت بررسی می كند تا اطمینان حاصل كند كه بایت كاملاً متعادل است و دندان ها به خوبی روی هم قرار می گیرند. اگر بایت شما عاری از مشكل باشد، احتمال آنكه لومینیرز در عملكرد روزمره دندان شما لب پر بشود، به حداقل می رسد.

 

تفاوت لامینت با لومینیرز

 

در صفحات گذشتة كتاب در مورد فرق لامینت(لمینت) با روكش توضیحات كافی دادم. شاید این سوال در ذهن شما خوانندة عزیز تداعی بشود كه مگر لومینیرز هم خانواده با لامینت نیست؟ پس چه تفاوتی ممكن است با هم داشته باشند؟ بله درست است كه لامینت و لومینیرز از یك خانواده هستند ولی ساختار و شكل و ضخامت و بكارگذاری این دو پروسه با هم خیلی فرق می كند.
تفاوت اصلی لومینیرز با لامینت این است كه لومینیرز از پرسلن سرینات ثبت شده مخصوص ساخته می شود كه در عین آنكه بسیار نازك است «همانطور كه گفتم در حدّ یك لنز چشم» بسیار مقاوم و مستحکم است كه نه در ایران بلكه در لابراتور شركت آمریكایی ساخته می شود.
برخلاف لامینت ها كه معمولاً مینای دندان «5/0 میلی متر» تراشیده می شود در بكارگذاری لومینیرز حتی یك تراش جزیی هم انجام نمی شود. بنابراین بر خلاف لامینت یا روكش ها، ترمیم دندان با لومینیرز محافظه کارانه تر و یك پروسة برگشت پذیر است. بخاطر آنكه ساختار دندان شما دست نخورده باقی می ماند.
دقت داشته باشید، لومینیرز دندان آن چنان كاربرد وسیع و گسترده ای دارد كه دندان پزشك تان می تواند آن را حتی بر روی روكش و بریج نیز بچسباند و شما نیازی به تعویض روكش ندارید.
برعكس لامینت ها كه ضخامت آن به مراتب بیشتر از لومینیرز است، بنابراین لومینیرز به دندان پزشك شما این اجازه را می دهد تا برای چسابندن آن، از روش متفاوتی استفاده كند كه در آن هیچ نیازی به كاربرد دریل نیست. در چسباندن لامینت، دندان شما به اندازه ونیر لامینت تراشیده می شود، بنابراین بخشی از ساختار طبیعی دندان تان از بین می رود و شما ناچارید دریل زدن را تحمل كنید و چون این كار عموماً با درد همراه است دندان پزشك شما به ناچار از بی حسی استفاده می كند. اما برای قرار دادن لومینیرز روی دندان، هیچ نیازی به تراشیدن دندان نیست و شكل آناتومیكی دندان شما بدون دستكاری ترمیم می شود.
یكی از حسن های مهم لومینیرز این است كه چون نیازی به تراش و دریل ندارد، بنابراین به تزریق آمپول بی حسی نیز ندارد.
درست است كه دندان شما كوچك نمی شود، اما این را نیز مدّنظر داشته باشید كه اندازه كلی دندان شما هم تغییر نمی كند، چون ونیر لومینیرز بسیار نازك است و شكل كلی و لبه های دندان شما در محدودة قابل قبول باقی می ماند و عوض نمی شود.
در روش لومینیرز سرعت عمل و عدم اتلاف وقت شما نیز یكی از مزایای مهم محسوب می شود و همانطور كه در مراحل بكارگذاری لومینیرز گفتم شما نهایتاً به 2 جلسه زمان نیاز دارید در حالیكه در لامینت گذاری شما نیازمند به زمان بیشتری هستید.
و در آخر آنكه مدت دوام و ماندگاری لومینیرز بالای 20 سال است. در حالیكه دوام و عمر لامینت 10 سال تخمین زده شده است.