دکتر عبدالصمدی

smile is the beauty of soul

بليچينگ يا سفيد كردن دندان

اگر دندان های شما بد رنگ شده و رنگ دانه های دندان تان با گذشت زمان، تغییر پیدا كرده، این مشكل با بلیچینگ كردن به خوبی برطرف می شود.شما نباید به غلط بلیچینگ را با جرم گیری دندان، مقایسه كنید در مورد جرم گیری در بخش مربوط به جرم گیری دندان، توضیحات كافی را داده ام و سفید كردن دندان «بلیچینگ» با جرم گیری دندان فرق می كند.

سفید كردن دندان ها نوعی دكلره كردن است كه با استفاده از عوامل اكسیده كننده انجام می گیرد. توجه داشته باشید، نور لیزر سطح دندان شما را سفید نمی كند، دندان های رنگ گرفته شما با مواد شیمیایی ویژه ای سفید می شوند و نور لیزر تنها باعث می شود كه این مواد، فعال شوند و دندان ها را سفید كنند.

یكی از شایع ترین تغییر رنگ دندان به خاطر تغییر رنگ ناشی از سن است. در سنین میان سالی به علت فشارهایی كه روی دندان وارد می شود و ترك ایجاد شده روی سطح مینا، با گذشت زمان باعث جذب رنگ و تغییر رنگ عاج دندان می شود. اگر رنگ دندان شما به رنگ قهوه ای خاكستری درآمده، متاسفانه باید بگویم برای شما درمان بلیچینگ جواب نمی دهد. شما می توانید دندان های سیاه خاكستری را با انواع لمینت یا ونیر كامپوزیت ها پنهان كنید.

البته اگر شما عمل ترمیمی روی دندان تان انجام داده اید، مثلاً قبلاً از لمینت یا روكش استفاده كرده اید اما با گذشت زمان، رنگ لمینت ها یا روكش تان تیره تر شده، در این موارد نیز بلیچینگ نمی تواند كاری كند و تنها راه چاره شما عوض كردن پوسته لمینت یا روكش است. به هر حال درمان بلیچینگ روی دندان های ترمیمی، ثمربخش نیست و برای این منظور ناچارید، ترمیم ها را عوض كنید.

بلیچینگ كردن دندان ها در مطب به چند جلسه زمان نیاز دارد و تنها یك بار كافی نیست و معمولاً شما باید 2 یا 3 مرتبه پروسه سفید كردن دندان ها را با فاصله دو هفته- دو هفته انجام دهید.

 

انواع بلیچینگ:
بلیچینگ دندان به 2 صورت خانگی و مطبی انجام می گیرد. برای سفید کردن دندان ها در خانه شما ابتدا باید به دندان پزشک مراجعه کنید و پس از تشخیص، دندان پزشک از تمام فکّ شما «دندان های 2 فکّ» یک قالب آماده می کند و قالب را به لابراتوار می فرستد. در لابراتوار قالب پلاستیکی نرم و شفاف با ضخامت کم برای دهان شما ساخته می شود.

دندان پزشک تان بعد از بررسی قالب و اینکه قالب به خوبی روی دندان شما می نشیند یا نه؟ به همراه قالب، ماده مخصوص عمل سفید کردن و آموزش های لازم را به شما می دهد. در هنگام استفاده از مواد سفید کننده، دقّت کنید که این مواد به پوست دست یا مخاط دهان یا لثه تان آسیبی وارد نکند. معمولاً شما باید سفید کردن دندان در خانه را تا 2 یا 3 هفته ادامه بدهید و هر شب حداقل 2 ساعت باید برای این کار، زمان بگذارید.

امکان دارد در آغاز کار، دچار حساسیت بشوید. ولی این حساسیت به مرور، از بین می رود. برای کمتر شدن حساسیت دهان تان، می توانید از غلظت مواد سفید کننده کمتر کنید و یا از خمیردندان های ضد حساسیت استفاده کنید..

 

دقت کنید:
عمل سفید کردن دندان ها یک روش همیشگی و دائمی نیست و این پروسه موقتی است و شما اگر غذاها با رنگ دانه های زیاد یا قهوه و چای پُررنگ بنوشید یا سیگار بکشید دوباره رنگ آنها روی دندان هایتان می نشیند و رنگ دندان تان به حالت اول اش بر می گردد و از نو ناچارید عمل بلیچینگ را انجام بدهید.

در توضیح بلیچینگ مطبّی که آفیس بلیچینگ نیز گفته می شود باید بگویم، بلیچینگ مطبّی در مطبّ و در طول یک یا دو جلسه انجام می شود. دندان پزشک در ابتدا با مادّه ای مخصوص روی لثه های دور دندان را پوشش می دهد تا به لثه تان آسیبی وارد نشود. لب شما نیز به وسیله دهان باز کن مخصوص کنار زده می شود. دندان پزشک ژل مخصوص بلیچینگ را روی دندان تان می گذارد و سپس با دستگاه مخصوص بلیچینگ، تولید اشعه با فرکانس بالا و آبی رنگ می کند. این اشعه به ژل بلیچینگ تابیده می شود تا ژل بلیچینگ به سرعت فعال شود. بلیچینگ مطبّی نسبت به خانگی، با زمان کمتر و نتیجه بهتری انجام می گیرد و اگر شما وقت کافی ندارید یا کم حوصله هستید، بهتر است از بلیچینگ مطبّی استفاده کنید.